" Podróże po Polsce, porady podróżnicze, duża dawka praktycznej wiedzy, bezpieczeństwo w podróży i miejsca, które warto zobaczyć "

Schrony kolejowe w Polsce: Konewka, Jeleń, Stępina, Strzyżów

schron kolejowy w konewce

Jest ich tylko cztery, powstały w okresie II wojny światowej i robią ogromne wrażenie. To oczywiście schrony kolejowe w Polsce. Jeden z nich był świadkiem spotkania Adolfa Hitlera i Benita Mussoliniego. To idealne miejsca do zwiedzania zwłaszcza zimą – cały czas panuje tam dodatnia temperatura.

Schron kolejowy w Konewce

schron kolejowy w konewce makieta
Schron kolejowy w Konewce – makieta

W Konewce znajduje się kompleks schronów: schron kolejowy o długości 385 metrów, dwa schrony bojowe, i schrony techniczne. Zabudowania są bardzo podobne do tych w Jeleniu; w końcu obiekty powstały w tym samym czasie, co było powiązane z utworzeniem w 1939 roku w Spale siedziby niemieckiego ośrodka dowodzenia Ober-Ost. Obejmowało ono swoim swoim zasięgiem wschodnią część Polski (Generalnego Gubernatorstwa) i tereny Prus wschodnich przy granicy z ziemiami zagarniętymi przez Związek Radziecki. Schron kolejowy w Konewce położony jest około 4 km od Spały i 11 km od Tomaszowa Mazowieckiego.

ekspozycja w schronie kolejowym w konewce
Ekspozycja w schronie kolejowym w Konewce

Schron kolejowy w Jeleniu

schron kolejowy w jeleniu
Schron kolejowy w Jeleniu

Ma długość 355 metrów i nie jest przystosowany dla turystów. Z tego powodu częstymi bywalcami bywają tu ludzie zajmujący się urbeksem. Wraz ze schronem w Konewce należy do kompleksu „Anlage Mitte”. Ściany schronu w Jeleniu zbudowano z żelbetu o grubości 2,5 metra, a wzdłuż głównego tunelu biegnie korytarz boczny, który został poprzecinany gazoszczelnymi drzwiami. Przez środek tunelu biegł tor z peronami, pod którymi znajduje się tunel techniczny prowadzący do innych obiektów w kompleksie. To właśnie tam stały między innymi agregaty prądotwórcze, wentylatory i zbiorniki na wodę pitną. Teren wraz ze schronem i budynkami technicznymi liczy około 200 hektarów.

jeden z budynkow technicznych w jeleniu
Jeden w budynków technicznych w Jeleniu

Schron kolejowy w Stępinie

schron kolejowy w stepinie
Schron kolejowy w Stępnie

Ten schron kolejowy przebiega właściwie przez dwie wsie w województwie podkarpackim: Stępina i Cieszyna. Z tego powodu możecie spotkać się z następującą nazwą tego miejsca: schron kolejowy Stępina – Cieszyna. Wchodzi w skład kwatery głównej Adolfa Hitlera „Anlage Süd”. To właśnie tu w 1941 roku doszło do spotkania Hitlera z Mussolinim. Schron kolejowy w Stępinie ma długość około 400 metrów, jest położony równolegle do rzeki i granicy lasu. Podzielono go na trzy części (159 metrów, 72 metry i 152 metry) oraz przedsionek o długości 10 metrów. Grubość ścian schronu to ponad 2 metry. Obiekt jest udostępniony do zwiedzania, a w jego sąsiedztwie znajduje się kilka schronów wartych uwagi.

jeden z bunkrow w stepinie
Jeden z bunkrów w Stępinie

Schron kolejowy w Strzyżowie

schron kolejowy w strzyzowie
Schron kolejowy w Strzyżowie

Inaczej nazywany jest tunelem schronowym. To tu od 27 do 28 sierpnia 1941 roku miał postój pociąg Adolfa Hitlera „Amerika”. Schron kolejowy w Strzyżowie wchodził w skład kompleksu „Anlage Süd” wraz z podobnym obiektem w Stępinie. Jednak ten ma charakter podziemny – został przekopany pod Żarnowską Górą. Średnica tunelu wynosi prawie 9 metrów, a wejścia z dwóch stron poprzedzają przedsionki o długości 11 metrów. Ze schronu kolejowego tunelem technicznym można przejść do schronu technicznego, który znajduje się po drugiej stronie drogi. W 1944 roku schron kolejowy został opanowany przez partyzantów AK.

tunel schronowy w strzyzowie ekspozycja
Ekspozycja w schronie, do którego przechodzi się z tunelu schronowego Strzyżów
Podziel się

Może Cię także interesować

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany