" Podróże po Polsce, porady podróżnicze, duża dawka praktycznej wiedzy, bezpieczeństwo w podróży i miejsca, które warto zobaczyć "

Schron kolejowy w Jeleniu – urbex w ciemnościach

schron kolejowy w jeleniu mierzy 350 m i jest ukryty w lesie

W Jeleniu, wsi położonej w województwie łódzkim, znajdują się schron kolejowy i bunkry z czasów drugiej wojny światowej. Stanowiły one część kompleksu „Anlage Mitte”, do którego należał również podobny obiekt w Konewce. Co skrywa schron kolejowy w Konewce i dlaczego jest to idealne miejsce na urbex?

Gdzie znajduje się Jeleń i schron kolejowy?

niemieckie osrodki dowodzenia w poblizu spaly i tomaszowa mazowieckiego
Niemieckie ośrodki dowodzenia w pobliżu Spały i Tomaszowa Mazowieckiego. Źródło: M. i J. Szymańscy, Konewka i Jeleń. Niemieckie stanowisko dowodzenia “Anlage Mitte”

Jeleń znajduje się około 7,5 km na południowy wschód od Tomaszowa Mazowieckiego. Do kompleksu bunkrów i schronu dojedziemy drogą nr 713, skręcając następnie w prawo za Białobrzegami w kierunku stacji Jeleń i miejscowości Wąwał. Po przejechaniu około 700 metrów odbijamy w prawo, na leśną drogę. Współrzędne geograficzne dla schronu w Jeleniu to: 51°30’10.7″N i 20°04’40.1″E.

schron kolejowy w jeleniu i torowisko w środku
Torowisko w schronie kolejowym w Jeleniu

Co wiemy o schronie kolejowym w Jeleniu?

Schron kolejowy w jeleniu - makieta
Makieta schronu kolejowego w Jeleniu

Budowę schronu w Jeleniu i Konewce rozpoczęto w tym samym czasie. Powstał w odległości około 200 metrów od stacji kolejowej, z której pociągnięto bocznicę kolejową. Teren budowy ogrodzono, a linie energetyczna przeprowadzono z Tomaszowa Mazowieckiego.

schron kolejowy w jeleniu byl czescia kompleksu anlage mitte
Schron kolejowy w Jeleniu był częścią kompleksu “Anlage Mitte”
wejscie boczne do schronu kolejowego w jeleniu
Wejście boczne do schronu kolejowego w Jeleniu

Schron kolejowy w Jeleniu mierzy 350 metrów długości i składa się z 14 segmentów. Ma kształt łagodnego łuku skręcającego w lewo, nie ma przedsionka, a w najkrótszym segmencie nie ma korytarza bocznego. Według autorów książki Konewka i Jeleń. Niemieckie stanowisko dowodzenia „Anlage Mitte” może to świadczyć o dobudowaniu kolejnych dwóch segmentów.

obiekty techniczne przy schronach w konewce i jeleniu
Obiekty techniczne przy schronach w Konewce i Jeleniu. Źródło: M. i J. Szymańscy, Konewka i Jeleń. Niemieckie stanowisko dowodzenia “Anlage Mitte”

Wokół schronu znajdują się obiekty techniczne podobne do tych, które są w Konewce. Mamy tu:

  • schron elektrowni, stacji filtrów i wentylatorów;
  • schron kotłowni;
  • podziemne kanały techniczne;
  • zbiornik i chłodnica wody technologicznej;
  • schron hydroforni i zbiorników wody;
  • basen przeciwpożarowy.
jeden z obiekowy technicznych przy schronie kolejowym
Jeden z obiektów technicznych przy schronie kolejowym

Jeżeli chcesz poczytać o schronie kolejowym w Konewce, to przejdź to tego artykułu: Schron kolejowy w Konewce i tajemnicze „Bunkry Goeringa”

Co robili płetwonurkowie w schronie w Jeleniu?

schron kolejowy w jeleniu przekrój
Przekrój schronu kolejowego w Jeleniu. Źródło: M. i J. Szymańscy, Konewka i Jeleń. Niemieckie stanowisko dowodzenia “Anlage Mitte”

Schronami w Jeleniu i Konewce zainteresował się Łódzki Klub Eksploracyjny „Labirynt”. Jego członkowie dokonali pomiarów poszczególnych obiektów i badali, czy pod schronem znajdują się podziemia. Wykonano odwierty i podkopy, które jednak nie przyniosły żadnych rezultatów. Postanowiono odpompować wodę i oczyścić kolektor ścieków. Niestety i ta akcja nie dała większych efektów.

przekroj schronu kolejowego w jeleniu
Przekrój podłużny schronu kolejowego w Jeleniu. Źródło: M. i J. Szymańscy, Konewka i Jeleń. Niemieckie stanowisko dowodzenia “Anlage Mitte”

W 1989 roku „Labirynt” podjął próbę przejścia kanałami technicznymi do schronu kolejowego w Konewce. Płetwonurek przebył około 55 metrów, ale słaba widoczność i zalegające na dnie kanału gałęzie uniemożliwiły mu dalszą pracę. Wycofał się więc, ale jak się okazało na mniej więcej 5 metrów przed rozszerzeniem kanału w schronie kolejowym. Efekt? Sporządzono plan kanału z dwoma zakrętami.

Czu schron kolejowy w Jeleniu to dobre miejsce na urbex?

Schron kolejowy w jeleniu wyjście z tunelu
Wyjście ze schronu kolejowego w Jeleniu

Jako jeden z czterech tego typu obiektów schron w Jeleniu nie jest zagospodarowany, nie urządzono w nim wystawy wojennych eksponatów (jak w Konewce i Stępinie) i nie jest udostępniony do zwiedzania (jak w Strzyżowie). Nie oznacza to jednak, że nie można go zwiedzać. Wystarczy wziąć ze sobą dobrą latarkę, ciepłe ubranie i uważnie rozglądać się dookoła.

wnetrze jednego z obiektow technicznych w jeleniu
Wnętrze jednego z obiektów technicznych w Jeleniu

W schronie w Jeleniu w korytarzu bocznym zalega woda, w której pływają fragmenty konarów i śmieci. Przy wejściu znajdują się niewielkie rampy, a dalej słabo zabezpieczone wejście do kanału technicznego. Panuje głęboka ciemność i chłód, który latem jest całkiem przyjemny. W schronie nadal można oglądać część torowiska, niemieckie napisy, pozostałości wentylacji i miejsca, w których znajdowało się okablowanie. Na ścianach na zewnątrz obiektu widać mocowania siatki maskującej. Niestety wnętrze pokryte jest bazgrołami, a w jednym z pomieszczeń technicznych ktoś zorganizował sobie śmietnik.

na scianach na zewnatrz obiektu widac mocowania siatki maskujacej
Na ścianach na zewnątrz obiektu widać mocowania siatki maskującej
wokol schronu w jeleniu znajduja sie obiekty techniczne
Wokół schronu w Jeleniu znajdują się obiekty techniczne

Podczas pisania tekstu korzystałam z książki M. i J. Szymańscy, Konewka i Jeleń. Niemieckie stanowisko dowodzenia „Anlage Mitte”, Imax, Łódź 2016

Podziel się

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany