" Podróże po Polsce, porady podróżnicze, duża dawka praktycznej wiedzy, bezpieczeństwo w podróży i miejsca, które warto zobaczyć "

Odlot w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

pomnik lotnika w dęblinie

Wycieczki do Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie nie zaplanowałam z kilkutygodniowym wyprzedzeniem, czyli tak, jak mam to w zwyczaju robić. Decyzję podjęłam z dnia na dzień. Jakie eksponaty zobaczyłam w muzeum i co jeszcze warto zobaczyć w Dęblinie? Odlot gwarantowany!

Gdzie znajduje się Muzeum Sił Powietrznych?

Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie znajduje się na ulicy Lotników Polskich 1. Obok znajduje się Szkoła Podoficerska Sił Powietrznych, Aeroklub Orląt, 41 Baza Lotnictwa Szkolnego i ogromna infrastruktura, która służy wyszkoleniu przyszłych pilotów. Od dworca kolejowego muzeum dzieli około 4 km. Jeżeli dobrze mnie znacie, to wiecie, że jako środek transportu wybrałam własne nogi. Droga zajęła mi około 45 minut. Wejście do muzeum znajduje się od Alei Gwiazd Lotnictwa i Zasłużonych dla Miasta Dęblin oraz Pomnika Bohaterskim Lotnikom Dęblińskiej Szkoły Orląt.

Pokój operacyjny w domku pilota
Pokój operacyjny w domku pilota

Zwiedzanie Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Na ścianie zdjęcie płk. pil. Stanisława Steca
Na ścianie zdjęcie płk. pil. Stanisława Steca

Muzeum dostępne jest zarówno dla turystów indywidualnych, jak i grup zorganizowanych (choć takie zwiedzanie ze względu na stan epidemii jest wstrzymane). Przy budynku znajduje się bezpłatny parking dla samochodów, autokarów i motocykli. Muzeum Sił Powietrznych dostosowane jest do zwiedzania przez osoby niepełnosprawne.

W jakich godzinach zwiedzać muzeum?

MiG-29 - jedna z moich ulubionych maszyn
MiG-29 – jedna z moich ulubionych maszyn

W sezonie zimowym Muzeum Sił Powietrznych otwarte jest od wtorku do niedzieli od godziny 9.00 do godziny 16.00. Natomiast w sezonie letnim – od wtorku do piątku od godziny 9.00 do godziny 17.00, a w sobotę i w niedzielę od godziny 10.00 do godziny 18.00. Przed wizytą warto jeszcze raz sprawdzić godziny otwarcia, które w każdej chwili mogą ulec zmianie.

Jedna z alejek Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Jedna z alejek Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Bilety w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Kombinezony lotników na jednej z wystaw
Kombinezony lotników na jednej z wystaw

W muzeum kupicie bilety ulgowe, normalne, rodzinne i specjalne. Warto dokupić bilet pozwalający na wejście do samolotu Jak-40 i śmigłowca Mi-6A. Dodatkowo możecie wykupić bilet na lekcję muzealną, oprowadzanie przez przewodnika i kartę dużej rodziny. Ceny sprawdzicie tutaj: Muzeum MSP.

Ogony samolotów z Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Ogony samolotów z Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Sklep z pamiątkami i „hala odlotów”

Lim-2 w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Jeden z Limów

Wizyta w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie to także okazja, żeby zaopatrzyć się w sporą ilość pamiątek. W sklepie kupisz książki, gry, breloki, koszulki i mnóstwo innych ciekawych rzeczy związanych w lotnictwem i muzeum. Niezdecydowani będą mieli w czym wybierać. Naprzeciwko sklepu zaaranżowano coś na kształt hali odlotów. Ustawiono takie fotele, które są na wyposażeniu samolotu.

Alejka w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Alejka w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie

Eksponaty w Muzeum Sił Powietrznych Powietrznych w Dęblinie

MiG-29
MiG-29
Mi-24 - mój ulubiony śmigłowiec
Mi-24 – mój ulubiony śmigłowiec
Su-22 - kolejny mój ulubiony statek powietrzny
Su-22 – kolejny mój ulubiony statek powietrzny

Wystawy podzielono na dwie części: plenerową i zadaszoną znajdującą się w dwóch budynkach. W muzeum znajdują się pamiątki po lotnikach, umundurowanie, odznaczenia, broń palna, a najważniejszym eksponatem jest sztandar Sił Powietrznych na Zachodzie. Jednak to statki powietrzne są główną atrakcją muzeum. Równie duże wrażenie zrobiły na mnie silniki lotnicze – mimo że wymontowane je jakiś czas temu, to nadal wyciekał z nich oleje.

An-2 i silniki lotnicze
An-2 i silniki lotnicze
Mi-14 - śmigłowiec ratownictwa morskiego
Mi-14 – śmigłowiec ratownictwa morskiego
W części wystawy plenerowej ze stacjami radiolokacyjnymi
W części wystawy plenerowej ze stacjami radiolokacyjnymi

W Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie zobaczycie śmigłowce, samoloty i stacje radiolokacyjne. Wśród śmigieł są między innymi: wielozadaniowe Mi-2 i Mi-8, ratownictwa morskiego Mi-14, wsparcia Mi-24 (jeden z moich ulubionych statków powietrznych). Stacje radiolokacyjne to Laura, Justyna i Beata. Część z nich jest podobna do tych, które opisywałam w tekście Dziewczyny z Muzeum Polskiej Techniki Wojskowej.

Ale dopiero wśród samolotów są prawdziwe perełki. Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie ma u siebie takie maszyny, jak: TS-9 Junak-3, TS-11 Iskra, I-22 Iryda, myśliwce MiG-21, MiG-23, bombowce Ił-28, samoloty szturmowo-bombowe, Su-7, Su-20 i Su-22. Spośród samolotów moim ulubionym jest Mig-29.

Jak-40 - jeden ze statków, który można obejrzeć w środku
Jak-40 – jeden ze statków, który można obejrzeć w środku
Kokpit Jaka-40
Kokpit Jaka-40
Salonka Jaka-40
Salonka Jaka-40

Dwa statki powietrzne z muzeum można zwiedzić od środka. Są to Jak-40 i Mi-6A. Pierwszy to samolot pasażerski pomalowany w biało-czerwone barwy, mały i ciasny. Drugi to ciężki śmigłowiec transportowy. I ten dopiero robi wrażenie. Poczytajcie tylko:

Produkowany w wersjach: transportowej, dźwigowej (tzw. latającego dźwigu), pasażersko-transportowej, sanitarnej i przeciwpożarowej. Mógł przewozić 65 żołnierzy desantu lub 41 rannych na noszach, w ładowni wewnętrznej 12000 kg ładunku, a na zaczepach zewnętrznych 8000 kg. W Polsce eksploatowany od 1974 r. Trzy egzemplarze Mi-6A zostały zakupione przez polskie firmy do wykonywania prac budowlano-montażowych i dźwigowych (dwa w 1974 i 1979 roku przez Instal i jeden w 1978 przez Elbud). Bazowały na lotnisku Chrcynno koło Nasielska. Przy wykorzystaniu tych śmigłowców wykonywano m. in. stawianie: słupów energetycznych linii przesyłowej z elektrowni Porąbka Żar, tuneli wentylacyjnych na dachu fabryki FSO na Żeraniu, kopuły na budynku liceum św. Augustyna na Mokotowie oraz masztu RTV na budynku Biblioteki Ekonomicznej w Poznaniu. W 1976 roku śmigłowiec o numerze SP-ITA (nr wojskowy 063) przetransportował podwieszony pomnik Władysława Jagiełły z Gliwic do Krakowa i postawił go na przygotowanym cokole. Po zakończonej operacji nadano mu imię „Jagiełło”. Fakt ten uwidoczniono na fragmencie malowania w barwach Instalu. Wszystkie trzy polskie śmigłowce zostały w styczniu 1986 roku przekazane wojsku do 37. Pułku Śmigłowców Transportowych w Leźnicy Wielkiej koło Łęczycy. W sierpniu 1990 roku zostały wycofane ze służby. Dwa z nich sprzedano następnie na Ukrainę a eksponowany w MSP śmigłowiec (zakupiony pierwotnie przez Elbud – rejestracja SP-ITB) jest jedynym egzemplarzem jaki pozostał w Polsce (źródło).

Mi-6A w Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie - śmigłowiec można obejrzeć wewnątrz
Mi-6A – śmigłowiec można obejrzeć wewnątrz
Ził w MI-6a
Ził w MI-6a – w środku pozostało jeszcze sporo miejsca
Wirnik Mi-6A z Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie
Wirnik Mi-6A

Co warto zobaczyć w Dęblinie?

Fort Mierzwiączka Twierdzy Modlin
Fort Mierzwiączka Twierdzy Modlin

Dęblin to niewielkie miasto położone w województwie mazowieckim. Jak na moje oko bardziej przypomina sporą wieś, a to ze względu na przewagę domków jednorodzinnych nad blokami, ogródki i sielski klimacik. Oprócz Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie warto zobaczyć też: Twierdzę Dęblin, forty lub ich pozostałości, park i zespół pałacowy, synagogę, cmentarz wojenny.

Fort Mierzwiączka Twierdzy Modlin
Fort Mierzwiączka Twierdzy Modlin
Podziel się

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój e-mail nie zostanie opublikowany